background image
jarnboas-logga

Uppför Skräddarbacken under Ljusstråk

Rapport från utställningen Rally & Konst i Gammelhyttan, Ljusstråkshelgen 2020.

Lasse är med sin lastbil i Skräddarbacken i Gammelhyttan, Järnboås för att lägga på nytt grus

Den 24 juni 2019 lades grunden till den hårda fina beläggningen på vägsträckan från Gammelhyttevägen till vändplatsen bortom Sandgropkärret. Bakom ratten i Volvon på väg uppför Skräddarbacken Nyhyttans Lars Persson. Foto NBP.

Vi boende uppför backen är väldigt glada över hur fin vägsträckan blev efter upprustningen 2019. Först dikningen och sedan grusningen. Om man promenerar vägsträckan känner man att den är hård som betong. Inte en enda grop finns i bilspåren, toppen! 

Därför kändes det extra bra att bjuda in till ”Rally & Konst” 2020, Ljusstråkshelgen. Vi hade också äran att få bjuda in en duktig keramiker som gästutställare. Dessutom uppväxt i Gammelhyttan. 

Beträffande rallyfronten, satsade jag i år på historiska rallybilar. Sveriges vassaste Volvo PV. En topptrimmad Saab Sport och Ronwills trimmade Ford Cortina GT. Jag hade på känn att det skulle bli extra många besökare i år. Extra kul med det trevliga gänget från Ludvika, Adam Backström Motorsport. Hade själv förmånen att få drabba samman med pappan Karl-Gustav ”Knaggen” Backström i Klassiska Rallycupen i slutet av 90-talet. Han var en baddare på att köra sin Volvo PV! Adams pappa som tragiskt gick bort 2018.

Volvo PV i Gammelhyttan Järnboås

Här står bilarna på vädring efter nattens daggiga och immiga inledning av söndagen. Dock började solen sakta men säkert titta fram mellan trädtopparna och det skulle bli en toppendag! Foto NBP.

Det är alltid lika spännande varje gång och se vilka som kommer uppför Skräddarbacken. Det har aldrig vare så många besökare som i år, den saken är klar. Det kom vanliga bilar, ovanliga bilar, cyklister och husbil. Vanliga människor, rallyåkare, gamla rallystjärnor, konstnärer, kartläsare, bilintresserde.

Gammal Saab visas upp i Gammelhyttan Järnboås under Ljusstråk

Saabentusiasten Torbjörn Danielsson (t.v.) och tidigare bilmekanikern Leif Segelberg. De har precis fällt ner motorhuven på Göte Nygrens Saab Sport. Foto NBP.

Örebroaren Torbjörn Danielsson har besökt Saabmuseet i Trollhättan 2 gånger. – För 12-13 år sen när jag var där stötte jag ihop med Erik Carlsson ”På taket”, precis när vi kom in. Vi hälsade på varandra, det var trevligt. Torbjörn kommer från en riktig Saabfamilj. Pappan Hans utvecklade byggsättet till Dator 80. Systemet som skulle sitta i det nya stridsflygplan som så småningom blev Jas Gripen. Torbjörn bekräftar att Hans aldrig skulle kunna tänka sig att köra en annan bil en Saab.

Leif Segelberg berättar att när han i ungdomen jobbade som bilmekaniker och var tvungen att lyfta ur en Saabmotor, gjorde han så här. – Man fick ta tag i motorn med bägge händerna och lyfta den rakt upp. Den vägde ju faktiskt inte så mycket, den var ju bara på tre cylindrar. 

Det var många besökare som föll för Göte Nygrens rallyutrustade Saab Sport. Många hade minnen från att ha haft en s.k. T-bil. Man fick som tävlingsförare köpa den till rabatterat pris. Man pratade om långnosar och kortnosar, det var riktiga specialister vid Skogshyddan!

Insidan av Volvo PV i Järnboås

Här har vi Ludvikaduon Adam Backström och Robin Nyströms arbetsplats i sin Volvo PV. Oljetryckslampa på instrumentbrädan. Handtaget på den sekventiella växelspaken är till backväxeln. Den långa hydrauliska handbromsen. Foto NBP.

Den snabba Volvo PV:n som var lackerad i BP:s färger, var många intresserade av. Man kände till den, man hade hört talas om den! – Vad nära han sitter ratten, var det någon som sa. Per-Erik ”Beppe” Svensson som är en erfaren kartläsare berättade att man ska sitta med armarna i 90̊̊, för att hinna med när det svänger. Adam berättade också, när vi var i Ludvika, att han lagt ner mycket tid på att ”sitta just rätt” i bilen.

I framvagnen var det mycket negativ camber på hjulen. Det är vanligt förekommande på vissa rallybilar. Men Backström Motorsport berättade att man så fort som möjligt ska riva framvagnen för att byta ut detaljer till SM i Sandviken.

Keramik visas upp i Gammelhyttan under Ljusstråk

Kärlet #6 Gammelhyttan Made by Jennie Henriksson Foto NBP

Nu är vi stolta ägare av ett unikt kärl tillverkat av keramikern Jennie Henriksson. Materialet är stengodslera. Bränning, torkning, glasering och ytterligare 2-3 ugnsbränningar gör att det tar flera veckor innan ett kärl är klart. Kärlet ”Gammelhyttan” är placerat i ”salen” som man sa förr i tiden, nära intill kakelugnen.

Jennie var jätteglad över helgen, att hon fick vara med! Att få visa ett alternativt sätt att arbeta i keramik. – Att medvetet se till så keramiken spricker, är kanske inte så vanligt för alla, tror Jennie. Sen all uppskattning jag fick av besökarna. Det var en toppenhelg! 

Rallyprofiler på Rally och konst i Gammelhyttan

Två rallyprofiler i Sverige, Teknis MC:s Per-Erik ”Beppe” Svensson och Anette Pettersson. Bilen tillhör TMC:s Bengt-Göran Jonsson och är en Ford Cortina GT, fullt rallyutrustad. Foto NBP.

Akvarell

Magi II Foto NBP.

Akvarell

Magi III Foto NBP.

 

Konstnären Karin Pettersson var väldigt nöjd med helgen, de många besökarna. – Många var intresserade av experimentell akvarell. De senaste akvarellerna jag målat, Magi II och Magi III väckte stort intresse, de var så nya att de hade ej hunnit blivit inramade. 

Nils-Brage Pettersson




Det händer i Järnboås

28 sep 16:00 Chorallerna – Barnkör
28 sep 16:40 Cantarellerna – Körsång
28 sep 19:00 Cantus Novus – Körsång
1 okt 9:30 Biblioteksbussen
1 okt 19:00 Bastukväll i Nyhyttan
4 okt 9:30 Barngympa
4 okt 9:30 Babygympa
4 okt 10:30 Scouter
4 okt 17:30 Gympa med Solveig
5 okt 16:00 Chorallerna – Barnkör
5 okt 16:40 Cantarellerna – Körsång
5 okt 19:00 Cantus Novus – Körsång
7 okt 17:00 Stickcafé
8 okt 19:00 Bastukväll i Nyhyttan
11 okt 9:30 Barngympa